tiistai 4. toukokuuta 2010

SOSIAALINEN MEDIA

Sosiaalinen media on käsitteenä vielä melko uusi, joten siitä on olemassa useita erilaisia tulkintoja. Voidaan esimerkiksi sanoa, että sosiaalinen media on prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla. Siinä tuotetaan tai jaetaan mediasisältöä yhteisöllisesti. Yleisimmin sosiaaliseksi mediaksi käsitetään Internetissä tapahtuva kanssakäyminen kuten erilaiset keskustelupalstat, blogit, yhteisöt, virtuaalimaailmat, verkostoitumissivustot, sisällönjulkaisupalvelut ja niin edelleen. Internetissä tapahtuvassa kanssakäymisessä sana on vapaa ja tieto leviää usein hyvinkin nopeasti eteenpäin, sillä suurin osa sosiaalisen median sisällöstä on käyttäjien tuottamaa. Internetissä voi olla kontaktissa muihin ihmisiin ja yhteisöihin myös anonyymisti, mikä tarkoittaa sitä, ettei omaa henkilöllisyyttään tarvitse välttämättä paljastaa, vaan voi esimerkiksi kertoa mielipiteensä vapaammin kuin tavallisessa sosiaalisessa kanssakäymisessä. Tämän vuoksi kynnys julkaista omia mielipiteitään ja muuta tietoa sosiaalisessa mediassa on hyvin matala eikä sitä valvo yleensä mikään ulkopuolinen taho. Sosiaalinen media on sidonnainen tekniikkaan, sillä se välittyy yleensä Internetin kautta. Sillä on myös suuri vaikutus yhteiskunnallisiin, taloudellisiin ja kulttuurillisiin asioihin.

Blogit

Internetissä kirjoitettavat blogit ovat yleistyneet jatkuvasti ja blogien kirjoittajia sekä lukijoita tulee koko ajan lisää. Blogeja löytyy aivan laidasta laitaan aina laihdutus- ja ruokablogeista, muoti-, kosmetiikka-, elektroniikka- ja kirjallisuusblogeihin asti. Kauneudenhoitoalalla blogeja löytyy paljon esimerkiksi meikkaus- ja kosmetiikkablogeja sekä tyyliblogeja. Kauneus&Terveys-lehdessä (1/2010) oli Pysäytä jojo!-artikkeli laihdutuksesta ja tässäkin kirjoituksessa ”lähteenä” oli käytetty erästä laihdutusblogia ja blogin kirjoittajaa oli haastateltu lehteen. Myös monissa muissa lehdissä blogeista kirjoitetaan paljon ja esimerkiksi useilla muoti- ja nuortenlehdillä onkin omilla nettisivuillaan blogi tai useampi.

Muita sosiaalisen median kanavia

Internetin verkostoitumissivustoja löytyy todella paljon erilaisia, mutta nykyään Suomessa yleisimmät ovat Facebook, Twitter ja IRC-Galleria. Näillä sivuilla voi jakaa itsestään tietoa ystävien ja muiden ihmisten kanssa Näin on myös helpompi kertoa omia mielipiteitään ja tuntemuksiaan muille. Internetissä on helppo verkostoitua ja monilla sivuilla voikin liittyä joihinkin ryhmiin tai yhteisöihin ja esimerkiksi Facebookissa voi halutessaan liittyä jonkun henkilön tai asian faniksi. Näin voi tehdä esimerkiksi silloin, kun haluaa kertoa muille omista kiinnostuksenkohteistaan mieltymyksistään näiden kautta. Yhteisöihin kuulumisesta tulee usein myös tunne, että kuuluu johonkin ja tätä kautta voi myös etsiä samanhenkisiä ihmisiä ympärilleen. Halutessaan voi julkaista myös kuvia itsestään, elämästään ja ystävistään. Suurin osa nuorista kuuluu johonkin Internet-yhteisöön, mutta nykyään tämä ilmiö on yleistynyt myös vanhempien ihmisten keskuudessa. Myös keskustelupalstoja löytyy paljon niin Suomessa kuin muuallakin maailmalla. Esimerkiksi Suomi24-sivuston keskustelupalstoilla voi tuoda omia mielipiteitään julki ja jakaa tietoa muiden ihmisten kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti